torsdag den 19. september 2013

Mikroskopering af vandpest.

Vi har kigget på vandpest i et mikroskop. Vi kiggede på vandpest fordi de kun har et "lag" af celler. Derfor var det nemmere tror jeg. Hvis man havde noget plantehalløj der var i flere lag skulle man vel nærmest hakke det i stumper og stykker, for at se noget der ikke var kludderbudder.
  Først tog vi et objektglas. Så lagde vi lidt vand på det med en pipette. Og så lagde vi et blad fra vandpest på, og glattede det ud, fordi vandpestblade er ret så krøllede. Derefter tog vi et dækglas og lagde "skråt" på sådan at luftboblerne blev trykket ud.
  Så lagde vi det på/i (hvad hedder det?) mikroskopet. Vi lyste med vores telefoner. Jeg tror nok vi lyste med vores telefoner fordi, vi ikke gad bøvle med stikkontakter eller noget. Vi startede med den linse der var længst fra. Man kunne OVERHOVEDET ikke se noget. Der var bare grønt. Vi skulle kun lige alle sammen, fra min gruppe, se i mikroskopet, "skrue" ind og ud, og så gik vi så videre. I den næste kunne man rigtig godt se noget. Man kunne se plantecellerne ligge på række, som sådan nogle små bokse eller sådan noget. Her kunne vi godt se LIDT længere hver i sær. Så da vi tog den linse der var tættest på kom vi endnu tættere på. Man kunne ikke rigtigt se noget andet, man kom bare tættere på.
 Jeg vil tro at forsøget var meget vellykket. Vi kom jo til at se cellerne. Jeg tror at måske godt kunne tænke os at se de forskellige organeller, grønkorn og kerne, you know, men det kom vi bare ikke til :(
Til venstre: en vandpest plante. Til højre: vandpest i et mikroskop.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar